۱۳۸۸ تیر ۱۸, پنجشنبه

راهها و نکات عملی و ابتکارات جدید برای اجرا در ساختمانها برای کاهش مصرف انرژی

سید ضیاء حسینی
لیسانس معماری
szhoseyni@yahoo.com
چکیده :
امروزه افزایش بی رویه جمعیت جهان ، آثار مخرب و جبران ناپزیری را از خود برجای گذاشته است . مصرف بی رویه چوب جنگل ها برای بدست آوردن انرژی ، با خود انقراض گونه های مختلف گیاهی و جانوری را به ارمغان آورده است که این آثار هر روزه ابعاد تازه تری به خود می گیرد .
این افزایش بی رویه جمعیت باعث افزایش بی رویه و غیر مسولانه مصرف انرژی و به تبع آن مصرف بیش از حد سوختهای رو به اتمام فسیلی می شود که این،باعث آلودگی شدید محیط زیست و اثرات جبران ناپذیر بر روی سطح کره زمین خواهد شد .
با توجه به گفتار بالا لزوم ارتقاء بهره وری انرژی در بخش مسکن که مهمترین بخش در مصرف انرژی می باشد ضروری به نظر می رسد . کشور ایران با توجه به دارا بودن اقلیم های متفاوت نیاز به یک مدل سازی سیستم بهینه تولید و مصرف انرژی درتمام بخشها به خصوص در بخش مسکن و صنعت دارد .
این مقاله با توجه به پیچیدگی های مسائل مدیریت شهری با رویکردی نو در راستای اهداف بیست ساله کشور در جهت کاهش مصرف انرژی و سوخت از طریق احداث مجموعه های مسکونی بهینه و ارزان قیمت در شش بخش کلی با عناوین ذیل روشها و متدهای علمی و عملی قابل اجرا در بناهای مسکونی فعلی را شرح می دهد :
1- طراحی اقلیمی – روشها و متدهای اجرایی در طراحی و اجرا برای کاهش مصرف انرژی -
2- تجهیزات و امکانات سرمایشی و گرمایشی به کار رفته در ساختمانهای مسکونی و نحوه بهینه سازی در آنها
3- مواد و مصالح به کار رفته در نما و طریقه اجرای آن و تاثیر ان بر مصرف انرژی
4- نکات و اصول طراحی پلان ساختمان بر اساس الگوی مصرف بهینه انرژی
5- روشهای اجرا و نکات قابل توجه در اجرای جزییات و روشهای عایق کاری ساختمان
6- راه ها و نکات عملی و ابتکارات جدید برای استفاده و اجرا در بناهای فعلی برای کاهش مصرف انرژی
اگر چه پیشنهادات وراه کارهای ارائه شده درمقاله بصورت خلاصه و تیتر وار آورده شده است و همگی آنها قابلیت اجرای همزمان در یک بنا را ندارند اما امیداست که با اجرای آندسته از راهکارهای قابل اجرا در منازل مسکونی فعلی و حمایت سازمانهای ذیربط در آینده ای نزدیک شاهد کاهش مصرف بی رویه انرژی در بناها و کاهش آلودگی محیط زیست خود باشیم .
امید وارم که این مقاله پژوهشی ،گامی هر چند کوچک برای رسیدن به اهداف کلان کشور درجهت خودکفایی و سرافرازی باشد .به امید ایرانی سرافزاز و قدرتمند در تمام زمینه ها .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر